Słodki narkotyk- jak przeprowadzić odwyk od cukru

Dzisiejszy wpis poświęcony będzie białej substancji, którą sypiemy bez skrępowania i bez większej refleksji do cukierniczki. Substancji, która dodawana jest do ketchupów, gotowych sosów, pieczywa, płatków śniadaniowych, jogurtów, surówek, nie mówiąc już o logicznych źródłach jak słodycze. Ciastka? To nic takiego, przecież każdy je uwielbia i każdy je jada. Czekoladki na Dzień Kobiet? Pewnie, zjemy ze smakiem i popijemy kawą czując przypływ dziwnej energii. Paczka ze słodyczami na Gwiazdkę? Kto tego nie robi?!To są dzieci do cholery, na jakiego rodzica wyjdę, jeśli zabronię im słodyczy?!

Cukier jest jedną z najbardziej uzależniających substancji żywieniowych i może wyrządzić najwięcej szkód, ma taki wpływ na mózg jak np. kokaina! Boli mnie serce jak to piszę, gdyż sama jestem uzależniona od czekolady i co jakiś czas robię sobie „odwyki” cukrowe.Kochamy słodycze, ale wyrządzamy sobie nimi krzywdę. Sobie, naszym dzieciom i rodzinie. I wiecie, że nie mówię tu o okazjonalnym zjedzeniu domowego ciasta, ale o codziennym pogryzaniu batoników i ciasteczek. O dodawaniu tony ketchupu do kanapek i popijaniu tego wszystkiego colą. Jeśli nie wyobrażasz sobie dnia bez czegoś słodkiego- masz problem.

Myślisz, że to niesprawiedliwe, żeby wszystkiego sobie odmawiać? Słusznie. Ale co jest dla Ciebie ważniejsze- zdrowie czy chwilowa przyjemność? Jeśli jest dla Ciebie ważne Twoje zdrowie i zdrowie Twoich dzieci, partnera i rodziny, to zostań tutaj, a ja przedstawię Ci jakie korzyści uzyskasz odstawiając cukierniczkę na zawsze i wskażę drogę do pokonania słodkiego nałogu. Uważasz, że jeśli nie masz nadwagi to problem Ciebie nie dotyczy? Niestety dotyczy- nadwaga jest tylko jednym ze skutków ubocznych konsumpcji cukru i pochodnych.

dessert-352475_1280

Dlaczego cukier jest zły?

Nadwaga i otyłość mimo coraz większej świadomości… postępują. Jesteśmy coraz grubsi, ale ruszamy się coraz więcej. Ograniczyliśmy tłuszcz zwierzęcy, wybieramy chleb pełnoziarnisty, a statystyki nadal są przerażające. O co chodzi?! No właśnie, bo może na śniadanko jemy żytnią bułeczkę z drobiową wędliną, na obiad chudego kurczaka z warzywami, ale w okolicach podwieczorku sięgamy po…

CUKIER. BATONIKI. CIASTECZKA. I RÓŻNE SŁODKOŚCI. 

Wiecie jaka jest pierwsza reakcja pacjentów, gdy mówię im o odstawieniu cukru?

„Ale ja to tak lubię!”, 

To, że coś lubisz, nie oznacza, że to Ci nie szkodzi. Pewnie znienawidzisz mnie chwilowo za takie herezje i siebie za to, że w ogóle postanowiłeś/ postanowiłaś przeczytać ten artykuł, ale jeśli wprowadzisz kilka zmian, Twoje zdrowie Ci podziękuje i cała nienawiść się zrównoważy

brussels-804053_1280

Gorzka prawda

Dlaczego cukier nie krzepi? Oto konsekwencje spożywania cukru- skopiuj, wydrukuj i przywieś na lodówce! To nie są bezpodstawne stwierdzenia, to wyniki wielu badań. Gdyby na słodyczach umieszczano ostrzeżenia tak jak na papierosach, powinny brzmieć mniej więcej tak:

  • u osób spożywających słodycze i desery względne ryzyko zgonu jest wyższe o 37% 
  • nadmiar cukru w diecie predysponuje do rozwoju cukrzycy typu II
  • zwiększone spożycie cukru niekorzystnie wpływa na profil lipidów, co może prowadzić do zwiększonego ryzyka chorób sercowo-naczyniowych
  • cukier zwiększa ryzyko stanu zapalnego. Stan zapalny jest podłożem do rozwoju chorób! 
  • u osób lubiących słodkości zwiększa się zawartość tłuszczu wisceralnego (kolokwialnie mówiąc- powiększa się brzuch)
  • cukier zwiększa ryzyko miażdżycy i nadciśnienia 
  • nadmierne spożyci
    e cukru odgrywa kluczową rolę w rozwoju wielu rodzajów raka, bo zwiększone spożycie cukru może promować powstawanie komórek nowotworowych
  • dieta obfitująca w słodkie potrawy zakłóca poziom insuliny i może powodować odkładanie się w mózgu toksycznych białek amyloidowych, które bezpośrednio przyczyniają się do rozwoju demencji
  • cukier zwiększa zawartość wolnych rodników w organizmie- starzejemy się szybciej, jesteśmy bardziej podatni na infekcje 
  • wysokie spożycie cukru prowadzi do problemów behawioralnych dzieci, powoduje nadpobudliwość i problemy ze skupieniem!!!
  • drożdżyca i problemy jelitowe są skorelowane z wysokim spożyciem cukru
  • cukier to próchnica!
  • nadmiar słodkości zaburza wchłanianie witamin i składników mineralnych, stajemy się po prostu niedożywieni na poziomie komórkowym

Celowo w konsekwencjach nie umieściłam zwiększenia masy ciała i przytycia, żeby podkreślić, że spożywanie cukru to nie tylko problem estetyczny! Także jeśli widzicie szczupłe osoby jedzące codziennie ciastka, nie miejsce złudzeń, że to się nie odbije kiedyś na ich zdrowiu.

  1. czytaj etykiety- jeśli znajdziesz coś z poniższych, nie kupuj produktu

cukier brązowy, cukier inwertowany, cukier palmowy, dekstroza, fruktoza, galaktoza, glukoza, laktoza, muscovado, maltodekstryna, maltoza, mannitol, melasa, słód jęczmienny, syrop cukru inwertowanego, syrop buraczany, syrop glukozowo-fruktozowy, syrop klonowy i kukurydziany, syrop z agawy

2. usuń z domu wszystkie słodycze

Każdy to zauważy. Domownicy będą narzekać, że „zjedliby coś słodkiego”. I tutaj Twoja rola, żeby serwować im zdrowsze zamienniki. Pieczone jabłko, jabłecznik z owsianą kruszonką, sernik słodzony ksylitolem, czy jaglanka z miodem. Zajrzyj do działu ze słodyczami na moim blogu, zainspiruj się! Jeśli jesteś leniwcem, idź do sklepu ze zdrową żywnością i zakup czekoladę słodzoną ksylitolem (jest droga, ale każdemu starczy pasek, nie cała tabliczka), są również bezcukrowe batoniki słodzone np. daktylami (polecam markę ZmianyZmiany), czy orzechy obtaczane w surowej czekoladzie. Jeśli zaczęliście właśnie kręcić nosem to przestańcie- jestem uzależniona od cukru (ale walczę mocno), a takie „zdrowe” słodycze bardzo mi smakują!

3. gdy najdzie Cię ochota na słodycze- ruszaj się

No naprawdę. 10 minut szybkiego spaceru lub pajacyki- cokolwiek, a ochota na słodkie przejdzie, obiecuję. Dodatkowo wyrobisz sobie cenny nawyk, bo zamiast słodyczy będziesz dotleniać organizm.

4. wytrwaj w postanowieniu

Mniej więcej po 3 tygodniach będzie Ci o wiele łatwiej opierać się słodkościom, postaraj się wytrzymać dwa razy tyle. Ideałem jest odstawienie cukru na 3 miesiące- wtedy odzwyczajamy się od smaku słodkiego! Ale oczywiście załóż sobie realny cel np. miesiąc na początek. Po tym okresie, żeby nie dostawać cukrowych napadów głodu raz w tygodniu pozwól sobie na ulubione ciasto, najlepiej pieczone własnoręcznie lub ukochaną czekoladę.

5. w trakcie odwyku powinno się spożywać 5-6 zdrowych posiłków

To idealny moment na wprowadzenie zasad zdrowego odżywiania, absolutnie nie wolno pomijać posiłków, bo spada poziom glukozy we krwi i jest większa szansa, że rzucimy się na zastrzyk glukozy, czyli batonika! Jedz często, a w kryzysowych momentach pij smoothie na bazie mleka/ jogurtu i owoców. Ja stosuję mieszankę, która zawsze fajnie zaspokaja ochotę na batonika tj. 2-3 łyżki domowej granoli+ jogurt naturalny+ 1 ulubiony owoc w estetycznym pucharku

background-2554_1280

Udało mi się!

Jeśli wytrzymaliśmy miesiąc bez cukru to nasz organizm odwdzięczy się

  • ładniejszą cerą
  • lepszym samopoczuciem
  • spadkiem kilogramów
  • zmniejszonym ryzykiem zachorowania na WSZYSTKO
  • przypływem energii
  • odżywieniem organizmu
  • lepszą mikroflorą jelit

To co, jesteście ze mną?

 

Przy pisaniu korzystałam z następujących źródeł:

Zdrowotne konsekwencje nadużywania cukru- Dr Gary Null

Cukier a ryzyko otyłości, cukrzycy i chorób sercowo‑naczyniowych- Longina Kłosiewicz-Latoszek , Barbara Cybulska

Dodaj komentarz