Woda alkaliczna- co to jest?

Woda alkaliczna- co to jest?

Zakwaszenie organizmu: czy istnieje?

Na pewno znasz slogany: zakwaszenie organizmu oraz równowaga kwasowo- zasadowa. Przyjmuje się, że istnieją pokarmy zakwaszające organizm (jak np. mięso, oczyszczone produkty zbożowe, słodycze) i tzw. odkwaszające organizm (np. warzywa i owoce). Każda komórka w naszym ciele musi mieć właściwe pH i jest to z reguły przedział pH 7.35-7.45. Są wyjątki, gdyż przykładowo skóra ma pH bardziej kwasowe, żeby chronić przed wniknięciem drobnoustrojów. Jeśli spożyjesz mięso, pH Twojej krwi będzie mieścić się w zakresie 7.35-7.45. Jeśli spożyjesz kilogram warzyw, pH Twojej krwi NADAL będzie mieścić się w zakresie 7.35-7.45. Odpowiedzialne są za to bufory wewnątrzustrojowe, które mają za zadanie utrzymać stały poziom pH. Dlaczego o tym mówię? Dlatego, ze termin zakwaszenie organizmu nie ma uzasadnienia naukowego. Jeśli bufory przestaną działać i pH naszej krwi zmniejszy się, to wchodzimy w stan kwasicy, czyli bezpośredniego zagrożenia życia. Ale nie myśl sobie, że skoro zakwaszenie organizmu Ciebie nie dotyczy, to możesz bezkarnie spożywać tylko mięso…

Żeby uzmysłowić sobie jak ważny jest stały poziom pH podam przykład. Na przestrzeni 100 ostatnich lat pH oceanów zmniejszyło się z 8.2 do 8.1. Przyczyną jest oczywiście działalność człowieka i rosnące uprzemysłowienie. Wydaje się, że taki spadek jest mało znaczący, a jednak ma wpływ na gwałtowny spadek raf koralowych. Poziom pH w glebie ma ponadto znaczący wpływ na zawartość składników mineralnych w jedzeniu, które spożywamy!

Jeśli chodzi o dietę człowieka, niskowęglowodanowa i wysokobiałkowa (czyli np. z przewagą mięsa, bez warzyw i owoców- typowa dieta zachodnia) z powodu kwasowego ładunku wpływa na skład chemiczny moczu, aczkolwiek nie ma wpływu na pH krwi. Po takiej diecie zawartość magnezu i poziom pH w moczu spada, natomiast wzrasta zawartość wapnia i fosforanów, co skutkuje większym ryzykiem kamieni nerkowych.

Dieta alkaliczna

Dieta alkaliczna, czyli operająca się o produkty zasadotwórcze,  zwiększa pH i zmniejsza zawartość wapnia w moczu. Alkaliczna dieta ( w tym spożywanie wody zjonizowanej) skutkuje szeregiem korzyści zdrowotnych

  • woda alkaliczna może pomagać w terapii choroby refluksowej (potocznie zwanej zgagą). Woda alkaliczna denaturuje pepsynę, która jest składnikiem soku żołądkowego
  • woda alkaliczna zmniejszała lepkość krwi po ćwiczeniach, a tym samym odwodnienie ćwiczących było mniejsze niż w przypadku picia wody klasycznej
  • spożywanie produktów alkalicznych może skutkować polepszeniem masy mineralnej kości, a tym samym ochroną przed przewlekłymi chorobami takimi jak osteoporoza
  • badania wykazały, że osoby spożywające dużo wody alkalicznej o wysokiej zawartości składników mineralnych miały niższe ryzyko choroby wieńcowej serca, chorób układu krążenia i nowotworów
  • spożywanie wody alkalicznej może zapobiegac osteoporozie
  • woda alkaliczna ma antyoksydacyjne działanie tj. zwalczające wolne rodniki

Czym jest woda alkaliczna?

Woda alkaliczna (zjonizowana) ma zwiększone pH wody. Woda zjonizowana jest wytwarzana za pomocą jonizatorów wody. Urządzenia te, w procesie elektrolizy, dzielą cząsteczki wody H2O na dwie części: alkaliczną, w której skupiają się jony hydroksylowe OH-, i kwaśną, w której skupiają się jony wodorowe H +.

Przykład takiego urządzenia wraz z ceną znajdziecie tutaj. Przedstawiony jonizator pozwala na pozyskanie wody alkalicznej i srebrnej. Woda pitna neutralna ma pH ok. 7,0. PH wody alkalicznej sporządzonej przy pomocy jonizatora może wynosić od 8,0 do 11,0 (im wyższa liczba, tym bardziej alkaliczna jest woda), a wody kwasowej – od 6 do 2,4 (im mniejsza jest liczba, tym woda jest bardziej kwaśna). Działanie jonizatora opisane jest również na na tej stronie

Podsumowanie

Chociaż większości z nas nie grozi tzw. zakwaszenie organizmu, przytoczone badania świadczą o korzystnym działaniu zarówno diety alkalicznej, jak i wody alkalicznej. Dieta alkaliczna dostarcza przeciwutleniaczy, które przyczyniają się do zapobiegania wielu chorobom cywilizacyjnym. Czy wpływa na zahamowanie innych chorób? Tego niestety z braku badań naukowych nie mogę potwierdzić, ani wykluczyć.

Bibliografia (publikacje naukowe):

  1.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3195546/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27089527
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22844861
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5126823/

Dodaj komentarz