Dieta i odporność

Nadeszła jesień, a zaraz w ruch pójdą parasole, ciepłe buty i szaliki. Przy zmianie pogody bardzo łatwo o spadek odporności- osłabiony organizm jest podatny na grypę. Jak chronić się przed zimnem- każdy wie: wystarczy ciepło sie ubrać. Ale jak chronić organizm… od wewnątrz?

Dieta wspomagająca odporność

Kluczem do zachowania dobrej kondycji i odporności w okresach przesileń jest urozmaicona dieta. Udowodniono, że niedobory witamin i składników mineralnych zaburzają odpowiedź immunologiczną organizmu. Kluczowe znaczenie mają tutaj witaminy A, E, C oraz witaminy z grupy B. cynk, selen i żelazo, ale bez problemu znalazłabym doniesienia naukowe mówiące o znaczeniu innych składników. Wniosek jest jeden: najwiażniejszym zaleceniem w profilaktyce przeziębień jest urozmaicenie diety, czyli spożywanie różnych grup pokarmowych. Nasuwa się natomiast pytanie: na jakie konkretnie produkty zwrócić uwagę, aby wzmocnić odporność?

Super produkty wzmacniające odporność

  • podstawą diety powinny być świeże warzywa i owoce, najlepiej w formie surówek, koktajli, czy przekąsek. Wybierajmy owoce i warzywa sezonowe: w każdym posiłku powininniśmy zjadać owoc lub warzywo. Tylko wtedy mamy pewność, że nasze zapotrzebowanie na witaminy zostaje zaspokojone. Szczególnie polecane są: marchew, natka pietruszki, kurkuma, imbir, papryka czerwona, buraki, cebula, czosnek, brokuły, jarmuż, maliny, jagody, truskawki, jabłka i śliwki
  • odporność zaczyna się w jelitach, dlatego warto wzmocnić mikroflorę jelit. W tym celu wzbogać swoją dietę o jogurt naturalny, kefir, maślankę, ogórki kiszone, kapustę kiszoną i płatki owsiane.
  • za prawidłowe funkcjonowanie organizmu i układu immunologicznego odpowiadają także kwasy tłuszczowe o działaniu przeciwzapalnym, o których pisałam wielokrotnie. Wprowadź do menu tłuste ryby morskie niehodowlane, oleje lub oliwy tłoczone na zimno, siemię lniane, orzechy włoskie, nasiona chia.
  • korzystaj z naturalnych wzmacniaczy odporności, czyli np. dobrego polskiego miodu. 1 łyżka dziennie dodana do jogurtu lub koktajlu będzie wystarczająca- pamiętaj, że herbata z miodem nie ma sensu, ponieważ w gorącej wodzie prozdrowotne właściwości miodu nikną
  • z naprawą odporności wiąże się także eliminacja składników takich jak cukier, alkohol i żywność przetworzona
  • warto włączyć do diety sok z żurawiny, aronii lub rokitnika- mają silne działanie antyoksydacyjne i chronią przed wolnymi rodnikami
  • udowodniono, że zielona herbata jest bardzo silnym przeciwutleniaczem i zmniejsza ryzyko chorób neurodegenracyjnych oraz chorób serca. Pij co najmniej jedną filiżankę dziennie

Przykłady super- posiłków wzmacniających odporność

Sos czosnkowy na bazie jogurtu
Sałatka z burakiem i śledziem
Koktajl z jarmużem, sokiem pomarańczowym i jabłkiem
Kanapka z razowego chleba z kiełkami brokuła, twarogiem i ogórkiem kiszonym
Surówka z kapusty kiszonej
Pesto z pietruszki i oleju rzepakowego tłoczonego na zimno
Łosoś gotowany na parze

Podsumowując, dieta wspomagająca odporność musi być jak najmniej przetworzona. Jadłospis powinien być bogaty przede wszystkim w różne warzywa, owoce i probiotyki pochodzące z naturalnych źródeł. Nie powinniśmy zapominać również o nienasyconych kwasach tłuszczowych. Muszę przyznać, że bardzo rzadko jestem przeziębiona, a kiedyś co sezon choroałam nawet kilka razy. Daj szansę urozmaiconej diecie, a następny sezon przeżyjesz bez grypy!

Podziel się dobrem!
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email

Dodaj komentarz